Tuning

Aanpassingen aan de auto

Als je het vermogen van de motor opvoert, zal ook het één en ander aan de auto zelf gedaan moeten worden. Wat er allemaal gedaan moet worden, hangt niet alleen van de erbij gewonnen pk’s af, maar vooral van hoeveel koppel er van onderuit erbij komt. De carrosserie van een auto wordt zwaarder belast. Natuurlijk speelt ook het type auto mee, waarmee je begint. Aan een auto die std 75 pk heeft moet meer gedaan worden dan aan een auto die std al 150 pk heeft. Ook speelt het feit mee dat bij de gemiddelde auto van nu de onderdelen minder van kwaliteit zijn dan die van een 10 jaar geleden.

Remschijven

Als je een 20 tot 30% vermogen erbij krijgt, kan je meestal volstaan met gegroefde sportschijven van goede kwaliteit i.c.m. met wat zachtere remblokken. Zacht op hard, remt beter dan hard op hard en remblokken zijn tenslotte goedkoper dan schijven. Verder: voor en achter verstelbare stalen stabilisator stangen. Beslist geen aluminium en indien mogelijk ook onder voor.
Om je auto wat harder en lager te maken voor een betere wegligging, kan je het beste een complete sport verlagingsset van een goed merk nemen. Het liefst één, waarvan je de hoogte kunt instellen. Nooit alleen met verlagingsveren werken en als je het toch doet, niet meer verlagen dan een 25 tot 30 mm. Verder nog een versterkte drukgroep en een vol sinter drukplaat en je kan veilig de weg op en qua prijs valt dit nog wel mee. Als je verder gaat, wordt het een ander verhaal. Als je een 50% of meer vermogen erbij krijgt volstaat dit niet meer.

Niet alleen zal je race schijven, liefst 2 delig, nodig hebben, maar ook andere calipers (remklauwen) en dan praat je over heel andere bedragen. Als je ook nog eens met een auto werkt, die achter trommels heeft, moet dit omgebouwd worden naar schijven. Een sportset als verlaging voldoet dan ook niet meer. Je zal dan de duurdere race sets nodig hebben, waarbij je niet alleen de hoogte kan verstellen, maar ook de in- en uitgaande slag kan regelen. Verder zal er een olie-cooler nodig zijn en diverse goede meters, om tijdig gewaarschuwd te worden, als er in de motor iets mis dreigt te gaan.

Veiligheid

Je bent ook op het punt gekomen dat het voor je eigen veiligheid aan te raden is een goede sportstoel met een 3″ 5 punts veiligheidsgordel aan te schaffen en, als je vaak iemand bij je in de auto hebt, ook voor hem of haar. Bij deze extreme tuningen is het ook aan te bevelen om minimaal een rolkooi in te bouwen zodat je beter beschermd bent mocht het onverhoopt mis gaan. Een complete veiligheidskooi zou beter zijn, maar dat is moeilijk te realiseren bij wegauto’s zonder het interieur aan te tasten.

Oliën

Verder moet ook aan de motor- en versnellingsbakolie speciale additives toegevoegd worden, welke voor extra smering zorgen, zodra je gebruikt maakt van het vermogen. De olies zelf moeten uiteraard van topkwaliteit zijn.

Pagina's: 1 2 3