Streetperformance

Het opvoeren van een motor is, zoals gezegd, niets anders dan op het juiste moment zoveel mogelijk benzine in de juiste verhouding met lucht naar binnen zien te krijgen en deze zo volledig mogelijk te laten verbranden. Als je deze cyclus ook nog eens sneller kan laten plaats vinden, zal ook het koppel flink toenemen.

Bij ‘Streetperformance’ is dit ook mogelijk, zonder dat dit kapitalen moet gaan kosten. Alleen moet je geen eindeloze pk’s verwachten, maar moet je meer aan een flinke koppeltoename, vooral in de lagere toeren, denken. Dus een snellere acceleratie naar de top toe. Dit is eigenlijk ook wat de meesten bedoelen, als ze om meer pk’s vragen.

Natuurlijk krijgt je, als het koppel toeneemt, er automatisch een aantal pk’s bij. Maar, afhankelijk van het type auto / motor en de pk’s, die deze al standaard heeft, zal dat nooit meer dan een 10 tot 20 pk bedragen. Door het uitlaatsysteem aan te passen, kan dit toenemen naar 15 tot 30 pk.

Zoals je ziet, berust deze tuning voornamelijk op het optimaliseren van de basisregels, die voor elke tuning geldt ( Stage 1 ). Je kan dus altijd, vanuit deze basis, verder gaan.

Wil je nog wat meer vermogen, alles went tenslotte, dan kan je als 2e stap, die nog redelijk betaalbaar is, een sportnokkenas(sen) laten plaatsen ( Stage 2 ). Bij een 8v krijg je dan, i.c.m. met de Stage 1, ca 8 pk erbij en bij een 16v ca 12 pk, met de daarbijbehorende koppel.

Wil je nog verder gaan, dan komt het zwaardere werk, wat een stuk duurder is, vooral, als je zelf niet kunt sleutelen. Het standaard inlaatspruitstuk zal vervangen moeten worden, daar deze niet alleen niet genoeg, maar vooral, niet snel genoeg, alle benodigde lucht kan aanleveren, die voor een verdere tuning nodig is.

Als je dit wilt, moet je kiezen tussen Race-carburateurs of Throttle bodies / MFI kits. Met deze onderdelen krijgt elke cilinder zijn eigen luchtweg met gasklep, waardoor niet alleen alle benodigde lucht aangevoerd kan worden maar ook veel sneller, daar de luchtweg ook aanzienlijk korter wordt. Als je dit doet, zal het volledige uitlaatsysteem aan de tuning aangepast moeten worden. Deze tuning alleen geeft, bij een standaard auto, tussen de 25 en 35 pk winst.

Als je voor carburateurs kiest, ben je aan het eind van de tuningsmogelijkheden van betreffende auto. Je kan dan in feite, alleen nog maar winst halen, door de motor te bewerken, zoals “flowen”, grotere kleppen en ander zuigers. Maar de winst, die je daarmee behaalt, staat niet in verhouding tot de kosten. Voor Street Performance helemaal niet..

Als je voor Throttle bodies / MFI kiest, kan je later, met een Piggyback of een “stand alone” computer, nog eens een 10 tot 20% meer vermogen uit de motor halen. Je kan dan voor straatgebruik, ca 120 pk per liter uit je motor halen. Het is dan dus al een echt race monster.

Tenminste de motor, want de carrosserie en remmen moeten ook onder handen genomen worden, om al dat vermogen veilig op straat te kunnen gebruiken. Dit alles kost enorm veel geld en dat voor een tuning, die eigenlijk niet zo geschikt is voor dagelijks gebruik, daar de onderhoudsbeurten veel vaker gedaan moeten worden en deze niet alleen maar olie en bougies omvatten.

Bij “Tuning Algemeen” en de “Producten” pagina’s kan je naslaan, in welke volgorde je moet werken, welke kwaliteit onderdelen je nodig hebt en welke aanpassingen aan je motor gedaan moet worden, voor de verschillende stadia van tuningen.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6